2014. április 3., csütörtök

Suzanne Collins - Az Éhezők Viadala

Suzanne Collins – Az Éhezők Viadala
Oldalszám: 390
Kiadás éve: 2008
Kiadó: Agave Könyvek
Fordította: Totth Benedek

Észak-Amerika romjain ma Panem országa, a ragyogó Kapitólium és a tizenkét távoli körzet fekszik. A Kapitólium kegyetlenül bánik Panem lakóival: minden évben, minden körzetből kisorsolnak egy-egy tizenkét és tizennyolc év közötti fiút és lányt, akiknek részt kell venniük Az Éhezők Viadalán. Az életre-halálra zajló küzdelmet élőben közvetíti a tévé.
A tizenhat éves Katniss Everdeen egyedül él a húgával és az anyjával a Tizenkettedik Körzetben. Amikor a húgát kisorsolják, Katniss önként jelentkezik helyette a Viadalra, ez pedig felér egy halálos ítélettel. De Katniss már nem először néz farkasszemet a halállal – számára a túlélés a mindennapok része. Ha győzni akar, olyan döntéseket kell hoznia, ahol az életösztön szembe kerül az emberséggel, az élet pedig a szerelemmel.

Íme a könyv, amiről csupán annyit tudtam, hogy mennyire népszerű, meg hogy van belőle film. Mást viszont egyáltalán nem. Furcsa, mert nem is néztem utána, szóval abszolút homályban maradt előttem, hogy mi a műfaja például. Azonban, amikor a könyvtárban megpillantottam mindhárom részét a trilógiának egy kupacon, tüstént megragadtam az alkalmat. Ekkor már érdeklődővé váltam. :)
Nos… talán erre a történetre egyszerűen csak nem lehet rosszat mondani. A témája érdekes, bár nekem a Viadalról mi jutott eszembe elsőnek? *kínosan lesüti a szemét* A Valóvilág tévés show kicsit felturbózva és megspékelve némi „életre-halálra” szabállyal. Az derengett a fejemben, hogy „itt a lét a tét”. Mindegy is, mert később erről elfeledkeztem, csak most döntöttem úgy, hogy a vicc kedvéért megemlítem. :D
Összehasonlítottam a mi világunkat és azt, amelyben Katnissék élnek. Valamiért nem bírtam elnyomni magamban, hogy a mai világ felelős azért, ami ott történt, hogy tulajdonképpen a fejlődés és a sikerek helyett még lejjebb kerültek. Ezalatt arra is gondolok, hogy a Kapitólium kifundálta az Éhezők Viadala ötletét, amelyben gyerekek küzdenek a túlélésért, miközben meg kell ölniük a játékostársaikat.
Ismét rádöbbentem, hogy milyen gyomorforgatóan gonosz lény is az ember. Gyerekeket arra kényszeríteni, hogy gyilkoljanak és szinte elállatiosodjanak undorító cselekedetnek tartja az őrült pszichopaták kivételével mindenki. Hogy lehet ilyen kegyetlenséget kieszelni, azt nem tudom, de az írónő nagyon pontosan és szépen ábrázolta Katniss, Peeta és a többiek helyzetét.
Azon agyaltam, vajon mit érezhettek azok a gyerekek? Csak Katniss szemszögét ismertük meg, de abban biztos vagyok, hogy mindegyik játékos irtózott attól, hogy sok ember szórakozásnak és kitüntetésnek tekinti ezt a Viadalt.
A karakterek kidolgozásával abszolút semmi probléma, viszont remélem, Peetából és Peeta iránt többet is kapunk később, már ami Katniss érzelmeit illeti. :) 
Katniss nagyon talpraesett, kemény csaj, élveztem a nézőpontját és ahogy a dolgokról vélekedett. Nekem ő a kezdetektől fogva erősnek és érettnek bizonyult, de a Viadalban történt események is rengeteg harcot vittek végbe a lány lelkében. Közben nemcsak a túlélésért makacsolta meg magát, hanem a belső csatákért is. 
Peeta, Peeta… (sikerült megszeretnem a nevét :D) Mohó és falánk vagyok, ha azt mondom, kevés volt, amit ő mutatott? (Oké, ez félreérthetőnek minősülő mondat. xD) Szimpatikus, törődő srác, mégis többet várok tőle ennél. Nem nagyon, csak egy icipicivel. Annak az icipicinek a hiányzása itt megbocsátható, de a következő részben jelen legyen! 
Akit még megemlítenék, ő Ruta, Katniss szövetsége a viadalon. Rendkívül intelligens, aranyos kislány, de sajnos nem írhatok róla sokat, mert spoilereznék.
A cselekményen egyszer sem unatkoztam, kis kiszámíthatóság volt, az utolsó órák a Viadalon viszont ütősre sikeredtek! A következő részek miatt kétségtelen a két főszereplő sorsa, ám ez hirtelen ki is ment a fejemből az óriási izgalomban.
Kíváncsi vagyok a későbbiekre. Biztosra veszem, hogy nem csalódok majd, és még inkább a szívemhez fog nőni Katniss és Peeta története. :)

Történet: Fordulatos, izgalmas.

Fogalmazás: Nekem tetszett az írónő stílusa.

Borító: Szép lett, de nem kötötte le túlságosan a figyelmemet.

Kedvenc karakter: Katniss, Peeta

Ami megragadott: Katniss és Ruta, valamint Katniss és Peeta közös jelenetei.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése