2014. május 21., szerda

John Boyne - A csíkos pizsamás fiú

John Boyne - A csíkos pizsamás fiú
Oldalszám: 172
Kiadás éve: 2007
Kiadó: Ciceró
Fordította: Szabó Mária

A megrázó történet egy kilencéves kisfiúról szól, akinek édesapja egy náci haláltábor vezetője, s ezért a család a tábor mellé költözik. Az unatkozó, magányos Bruno egyszer csak felfedező útra indul a hosszú és magas kerítés mentén…

Rengeteget agyaltam, hogy mit írjak erről a könyvről. Végiggondoltam mindent. Megkérdeztem magamtól, hogy szubjektívan vagy inkább objektívan álljak hozzá? De még mindig nem tudom…
Olyan sokat hallottam a holokausztról, és mivel szeretem a történelmet, igyekszem egy kicsit többet olvasni történelmi regényekből. Csak sajnos fogalmam sincs, hogy ez a könyv melyik korosztálynak íródott pontosan. Elvégre könnyen lehet vele haladni, kilencéves kissrác a főszereplő, viszont ha ezt egy kilencéves gyerek olvasná, nem hiszem, hogy értené is, miről van szó. Pláne, hogy annyi idősen nem is tanulhatott a holokausztról.
Bruno (te jó ég, miért nem választott az író más nevet?!) szerintem nem igazán egy kilencéves szintjén van. Olyan tudatlan és néha sajnos idegesítő, hogy alig bírtam együtt érezni vele. Sőt, valójában két szereplő volt, akiket tényleg kedveltem, ők pedig Pavel és Smuel. Főleg Smuel nőtt a szívemhez, nagyon szomorú voltam, hogy ilyen sanyarú sorsra jutott a többi zsidóval. Brunót pedig egyszerűen képtelen vagyok megérteni. Egy ötéves is tisztában van vele, hogy mi a helyzet, ha a barátját soványan, igénytelen ruhában és beesett arccal látja. Ilyenkor puhatolózni kellett volna, és nem hagyni, még akkor se, ha Smuel fél felelni a kérdésekre. Na mindegy!
A vége felé azonban már Smuellel együtt sajnáltam Brunót. Csakis az emberek és a sors kegyetlensége járt a fejemben. És az, hogy mennyi szörnyűséget rejteget a világ napjainkban is.
Nem tudom, hány éves kortól ajánlom, de én élveztem az olvasását, és a filmre is biztosan sort kerítek majd. :)

Történet: A rövidsége ellenére elgondolkodtató és néhol szívszorító.

Fogalmazás stílusa: Olvasmányos.

Borító: Nekem tetszik, kifejező és figyelemfelkeltő.

Kedvenc karakter: Smuel

Ami megragadott: Inkább megrázott, az pedig a vége volt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése